APK voor motoren zin of onzin

Gestart door DeWitte, 29 oktober, 2005, 08:39:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

@Nippon

Citaat van: HD4ever op 21 september, 2007, 08:02:59
Citeer
bestaat mijn hele HD gereedschap maar uit 1 enkele inbus sleutel in Inch maat !! :mrgreen:
Citeervoor de Olie-vul-dop los te halen zeker???  :mrgreen:

En zelfs daarvoor heb ik geen gereedschap nodig. De olie vuldop is namelijk tevens de peilstok en die kun je gewoon zonder gereedschap lostrekken uit de bak. Trouwens, ik peil maar 1 keer per seizoen olie, aangezien hij nagenoeg 'niets' verbruikt en ieder jaar nieuwe olie krijgt. De 4,5 liter olie in die bak moet maar voldoende zijn voor een seizoen.  :mrgreen:
De Inch inbuss sleutel had ik trouwens nodig voor het vastzetten van een paar voetsteuntjes op de valbeugel, dus ben ik toen even wezen shoppen bij de dumphandel in Maasbracht. Daar ligt nogal wat ouwe verroeste inch zooi als oud ijzer. Niet mooi, maar het werkt. :yes6rs:

grtz HD4ever ;)

ken 'n harly die na een winterstop bij 't lang opstarten olie begint te braken via de luchtfilterkast  :-X

DeWitte

CiteerMAG tegen keuring motorfietsen-persbericht
Op Prinsjesdag 2007 zijn de plannen van het kabinet Balkenende 4 bekend gemaakt. In die plannen wordt ook gesproken over een uitbreiding van de APK (Algemene Periodieke Keuring), een uitbreiding waardoor ook motorfietsen zouden moeten worden gekeurd. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is van mening dat vermeende geluidsoverlast in het verkeer moet worden aangepakt door een voertuigkeuring.

In de memorie van toelichting bij de begroting van VROM staat over de APK het volgende: "Door het toegenomen verkeer is op een aantal plekken in ons land de geluidhinder, soms fors, toegenomen. De huidige wetgeving biedt daar tegen onvoldoende bescherming voor burgers. In het kader van de modernisering van de APK wordt bezien of de APK kan worden uitgebreid met een controle op de geluidemissies van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een check op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's, brommers en motoren."
Naast deze losse kreten ("op een aantal plekken, soms, wordt bezien, bijvoorbeeld") vinden we nergens een uitwerking van deze plannen, laat staan een analyse van het door milieuminister Jacqueline Cramer veronderstelde probleem. De MAG is van mening dat de minister eerst maar eens moet aantonen wat volgens haar het probleem is en als er dan al een probleem is zou ze er verstandig aan doen in overleg te treden met de MAG, als belangenbehartiger voor motorrijders. Vanuit de Haagse ivoren toren roepen dat er geluidsoverlast door motorrijders is en dat dat een kostbaar keuringsregime rechtvaardigt, is een sterk staaltje van zinloze regelgeving en onnodige overheidsbemoeienis.

De MAG is tegenstander van een APK voor motoren, of die nu bestaat uit een 'uitlaatcheck' of uit een volledige technische keuring.
Motorrijders zijn zelf verantwoordelijk voor de technische staat van hun motorfiets en er is geen enkele reden om aan te nemen dat er aan die verantwoordelijkheid getwijfeld moet worden.

MAG-voorzitter Nico Perk: "Op gezette tijden duiken berichten over APK voor motorfietsen in het nieuws op. Inmiddels is door onderzoeken bekend dat een volkomen te verwaarlozen percentage - minder dan 1 procent - van de motorongevallen iets te maken heeft met de technische staat van de motor. Daarmee vervalt iedere grond voor een APK. Tot nu toe is de drijvende kracht achter de roep om een APK voor motorfietsen de CITA (het internationale orgaan waarin keuringinstanties over de hele wereld verenigd zijn), een commerciële organisatie die puur uit winstoogmerk probeert de Europese markt voor keuringen te vergroten en te beheersen. Uiteraard wel volledig op kosten van de motorrijders. De MAG zal zich met alle mogelijke middelen verzetten tegen deze ergerlijke vorm van volksbedrog."


Bron: motorrijdersactiegroep
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

Ik denk ook dat meer dan 90 % van de motorrijders niet de weg op gaat met een
technisch ondeugdelijke fiets. De meesten van ons hebben echt wel door dat dat niet echt verstandig is.
Pure verspilling een APK voor motoren imo , geldklopperij.

B-Witch

Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
You may own the bike, but the bike possesses you.

@Nippon

Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.

volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet  ;).

APK ! prima  ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen 

DeWitte

Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.

volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet  ;).

APK ! prima  ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen 

2 stuks wissel je binnen 15 min om naar de originelen, ffkes vooraf aan de apk :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

d'r Blieje

Het maakt niet uit in welke vorm (APK of zoals bij TÜV) het kost altijd geld...

En effectief?
Je ziet al aan de reacties van de LOUD PIPES SAVE LIVES jongens dat het een middag sleutelen kost om de motor weer "stil" te maken. Zo ga je natuurlijk voorbij aan het doel van de APK: geen geluidsoverlast door motoren. En gezien de sleutel-bereidheid bij de gemiddelde motorrijder is dat argument dus totaal ernaast. Conclusie: geldklopperij!

Ik zou als enige voordeel kunnen zien dat geregistreerde onderdelen, bijv chassis en motor, gecontroleerd kunnen worden en zo het aantal diefstallen teruggedrongen kan worden. Maar dan moeten ze die dingen natuurlijk wel controleren... en dat heb ik nou nog bij geen enkele keer zien gebeuren bij m'n koekblikken.

Kan me ook niet voorstellen dat ze zinnige zaken gaan controleren, scheef chassis, lasnaden chassis, uitlijning wielen (tot aan de volgende smeer- spanbeurt), oliekeerringen voorvork. Of bijv. de dingen die puur met onderhoud te maken hebben, lagers achterbrug, wiellagers en dat soort dingen.

Het zal er dus wel op uitdraaien dat het een "TÜV" wordt, miereneuken over nummerplaten die een halve graad verkeerd staan, knipperlichtjes op de verkeerde plaats (helemaal eraf slopen dus, zijn niet verplicht  :)) en meer van die "zwaarwegende" zaken. Op zo'n manier ben ik er dus absoluut tegen!

Ben nog steeds aan het zoeken argementen die wel hout snijden...  :shock:

Blieve lache...8)

B-Witch

Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.

volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet  ;).

APK ! prima  ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen 

En dat geloof ik al helemaal niet, een APK enkel en alleen op geluid, dat komt er echt nooit.
Onder welke goede reden zou dat dan wel niet moeten gebeuren ???
Veiligheid: heeft niets met geluid te maken, en ik durf te stellen dat in sommige gevallen het in je voordeel werkt als je wat meer geluid produceert.
Motoren met vervangende E keur uitlaten zouden dan dus volgens de geldende Europese norm voldoen aan de eisen.
Millieu: uitstoot van motoren is veel minder dan van de meeste koekblikken, dus op die toer kunnen ze het dus mijn inziens niet gooien.

Als er een APK komt, zal dat zeker ook technisch zijn, op een andere manier gaat dat echt niet lukken.
Banden, construktie, en veiligheidsnormen, op een andere manier zal het niet door te krijgen zijn.
Tot in welke mate ze het doorzetten zal van een stel pennenlikkers die waarschijnlijk nog nooit op een motor hebben gereden afhangen.
We wachten af ;)
You may own the bike, but the bike possesses you.

DeWitte

Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts).  :yes6rs:

nummerplaat moet er geloof ik ook op  :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

d'r Blieje

Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts).  :yes6rs:

nummerplaat moet er geloof ik ook op  :mrgreen:

Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets  :cry:)
Blieve lache...8)

B-Witch



CiteerHet kabinet wil een APK voor brommers, scooters en motoren invoeren, meldt RTL. Het zou vooral gaan om controle van de geluidsnorm. De RAI Vereniging ziet niets in het voornemen, onder meer omdat een uitlaat makkelijk verwisseld kan worden voor een controle. De BOVAG, gisteren nog fel tegen de spilzucht van Den Uyl II, gaf nu even geen kritiek. Driemaal raden waarom.

Een volledige APK lijkt het dus nog niet te worden. Sommige Europese landen hebben die wel, maar het nut ervan wordt betwist. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek bleek eerder dat in slechts 0,7 % van de ongevallen een technisch mankement de oorzaak was.

Het is nog even gissen naar de reden van de verplichte uitlaatkeuring. Komt het omdat er veel dijkjes langs de Biblebelt lopen? Of is het de zoveelste maatregel die eigenlijk bedoeld is voor losgeslagen jongeren - identificatieplicht, verlengde leerplicht, gratis schoolboeken, gratis schoolreisjes, gratis lid van een sportclub, opvoedpolitie, enzovoort, enzovoort, enzovoort - maar om politieke redenen naar grotere groepen wordt doorgetrokken? Of past het gewoon bij het algemeen politieke streven om die Totale Kontrolle over alles en iedereen te krijgen? Wie het weet, mag het zeggen.

Dat zal de reden dan wel zijn.... :?

You may own the bike, but the bike possesses you.

De Generaal

Vindt het prima hoor... volgende stap een veligheidsgordel

Steefke™

Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets  :cry:)

Waar kun je dit soort ongein vinden ik heb al eens eerder gezocht maar kon niks vinden.
Smells like rubber

Mounty

#43
Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts).  :yes6rs:

nummerplaat moet er geloof ik ook op  :mrgreen:

Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets  :cry:)


Klopt niet helemaal...

Na 31 december 1996 Voor en achter knippers...
Voor 1 januari 1997 achter knippers...

Verplichte verlichting motorfietsen
Voorzijde
Eén of twee grote lichten
Eén of twee dimlichten
Twee richtingaanwijzers bij een motorfiets van na 31 december 1996

Achterzijde
Eén achterlicht bij een motorfiets van na 26 november 1975
Eén of twee achterlichten bij een motorfiets van voor 27 november 1975
Eén of twee remlichten, bij een motorfiets van na 26 november 1975
Kentekenplaatverlichting (mag niet naar achteren stralen)
Eén of twee niet-driehoekige retroreflectoren
Twee richtingaanwijzers achter bij een motorfiets van na 31 december 1996
Eén of twee stadslichten bij een motorfiets van na 31 oktober 1997
Twee richtingaanwijzers bij een motorfiets van voor 1 januari 1997


en ff qua spiegels:

Spiegels
Motorfietsen van na 26 november 1975
moeten een linkerbuitenspiegel hebben.
Motorfietsen van na 16 juni 2003 moeten
ook een rechterbuitenspiegel hebben.
De spiegels moeten goed zijn bevestigd en
het spiegelglas mag niet zijn gebroken of
ernstig verweerd.

Bron RDW

In principe mag ik met een motor uit bouwjaar 1989 zonder knippers voor rijden en met alleen een linker spiegel...
mja...dan is se symetrie of hoe schrijf je dat weg.. :mrgreen:

Hier kun je alles vinden en naslaan:

http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf

Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

@Nippon

Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:10:45
Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.

volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet  ;).

APK ! prima  ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen 

2 stuks wissel je binnen 15 min om naar de originelen, ffkes vooraf aan de apk :mrgreen:

nou,...ok speciaal voor die mensen, doe me dan maar de TÜV  ;)