Meer aandacht voor de motorfiets in rijopleiding motorrijder en automobilist

Gestart door DeWitte, 31 maart, 2011, 14:04:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Bijna 1 op de 10 verkeersdoden van het afgelopen jaar was een motorrijder, namelijk 70 van de 720 verkeersdoden. Het ongevalsrisico ligt tot 25 keer hoger dan bij auto-inzittenden. Belangrijke oorzaken van motorfietsongevallen zijn voorrangsfouten (naar verhouding vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en daarnaast het verlies van de macht over het stuur door de motorrijder. In het Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders somt het Ministerie van Infra en Milieu een serie voorstellen op, die het ongevalsrisico voor motorrijders moeten verkleinen.
Want hoewel de meerjarige trend nog altijd een daling in het aantal doden laat zien, neemt het aantal motorrijders dat overlijdt in het verkeer de laatste 3 jaar niet verder af. Het ministerie wil nu samen met de aanbieders van voortgezette rij-opleidingen een voortgezette rijopleiding ontwerpen met als doel het trainen van zogeheten hogere orde vaardigheden. Daarnaast zullen belangenorganisaties samen met Infrastructuur en Milieu (bijvoorbeeld bij het begin van het motorseizoen) actief hun leden informeren over hoe te handelen bij het 'weer op pad' gaan van de motorrijders. Belangenorganisaties zullen actief hun leden informeren over het nut en belang van het dragen van beschermende kleding.

Infrastructuur en Milieu zal automobilisten informeren over het omgaan met motorrijders tijdens bijvoorbeeld de filegedragscode en het waarnemen van motoren in voorrangssituaties. En men gaat onderzoeken of het omgaan met motorrijders in de rij-opleiding van automobilisten in voldoende mate aan bod komt. Ook zal het ministerie onderzoek laten doen waarin de zichtbaarheid van de motorrijders (zoals opvallende kleding, opvallende motor, verlichting, plaats op de weg) zal worden bekeken. Het doel van het onderzoek is om te bezien wat de invloed is van de verschillende aspecten van de zichtbaarheid van de motorrijder op de verkeersveiligheid. Verder moet het CROW handboek motorrijders worden geactualiseerd.

Dit jaar zal in ons land de Europese 3e rijbewijsrichtlijn moeten worden geïmplementeerd. Hierin zijn onder andere extra eisen gesteld aan het motorexamen, waardoor jongeren alleen via een getrapt systeem op zware motoren mogen rijden. Het zal in Nederland wel mogelijk gemaakt worden om vanaf 17 jaar te starten met de lessen ter voorbereiding op het examen categorie A1.

Bron: Verkeersnet



Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away