Honda VFR1200X Crosstourer

Gestart door Busaberke, 09 november, 2011, 14:21:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Honda's langverwachte antwoord op het populaire marktsegment waarin de BMW R 1200 GS, Yamaha XT1200Z Super Ténéré, KTM 990 Adventure, Ducati Multistrada 1200 en sinds vandaag ook de Kawasaki Versys 1000 grote sier maken is er eindelijk officieel: de VFR1200X Crosstourer, op basis van het VFR1200 V4-motorblok.



De Crosstourer is echter meer dan een VFR1200F op hoge poten en met een 19-duim gespaakt voorwiel en dito 17-duim achterwiel. De geometrie van het frame is aangepast (28° balhoofdhoek, 107 mm naloop), de veerwegen zijn beduidend langer (153,5 mm vooraan en 150 mm achteraan), de brandstoftankinhoud is groter (21,5 liter) en de motorkarakteristieken zijn aangepast aan een meer toergericht gebruik. De 1.237 cc V4 levert in de Crosstourer meer vermogen onderin en piekt op 129 pk (95 kW) bij 7.750 o.p.m. en 126 Nm bij 6.500 o.p.m., waar die in de VFR1200F de volle 173 pk bij 10.000 o.p.m. en 129 Nm bij 8.750 o.p.m. levert. Honda wil niets aan het toeval overlaten en dus is Crosstourer voorzien van een uitschakelbare TCS tractiecontrole, C-ABS en optioneel leverbaar met de als volautomatisch (in twee modi, 'D' en 'S') of manueel schakelbaar instelbare DCT transmissie met dubbele koppeling. Het rijklare gewicht bedraagt 275 kg voor de versie zonder DCT, 285 kg voor de versie met DCT. Om dit gewicht tot stilstand te brengen volstaan dubbele 310 mm remschijven vooraan en een enkele 276 mm schijf achteraan.
Ergonomie stond hoog op de ontwerpbrief genoteerd en er is speciale aandacht besteed aan de beschutting tegen de elementen, een makkelijk leesbaar en uitgebreid instrumentenpaneel en een comfortabele zitpositie. De zithoogte bedraagt een stevige 850 mm. De cardanaandrijving van de VFR1200F is behouden gebleven met het oog op de onderhoudsvriendelijkheid. De Honda VFR1200X Crosstourer zal beschikbaar zijn in de kleuren Digital Silver Metallic, Pearl Sunbeam White, Pearl Cosmic Black en Candy Prominence Red.

bron: demotorsite.be
       
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

275-285 kg?  :shock: met automaat? :-X

ik had me er meer (minder) van voorgesteld, hier wordt BMW niet echt bang van en KTM al helemaal niet :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

R-yen

Een 285 kg 4 cilinder dual sport? welke twee sporten dat dan? Nat en droog rijden i.p.v. on- en offroad?  :twisted:

Desmo-devil

#3
Hee KTM-broeders, niet zo sceptisch. Ik vind het op papier niet verkeerd uitzien .
Ok 285 kg is niet niks maar ik denk dat de PK tjes een hoop goed maken. En het is een Honda daar is echt wel over nagedacht door de heren daar. Als ze een concurrent willen maken in die klasse dan lukt dat bij Honda meestal ook. Dus ik zou zeggen eerst een  proefritje maken ??

ter vergelijk PK ' S per kilogram gewicht

Ducati Multistrada 1200   een onnavolgbare  0.78  (ter vergelijk de YZF R1 noteerd 0,88 )
Triumph Tiger 1050                                         0.57
Honda VFR 1200 X                                          0.57
BMW R 1200 GS                                              0.51
KTM Adventure 990                                         0.50
Kawasaki 1000 Versys                                    0.49
Yamaha XT 1200 Z                                          0.42
Moto Guzzi Stelvio 1200                                  0,38

En dan het koppel, voor de meeste rijders in dit segment veel belangrijker dan de PK,s

BMW             120   NM
Multistrada   118,6 NM
Yamaha        114    NM
Guzzi             108 NM
Kawasaki      102   NM
Triumph         100 NM
KTM               100  NM
Koppel van de Honda heb ik niet kunnen vinden maar zal ergens rond de 110 liggen schat ik.

Gezien dat de meeste "all road" rijders voor 90 % verhard rijden, zie ik het probleem  van de Honda niet zo.
Wat wel opvalt is dat de Multistrada toch echt wel een kanon moet zijn gezien de 0.78 pk per KG
Met mijn "oude" Tiger kom ik op 0.49  ( gelijk aan de nieuwe Versys !!) en die komt echt wel van de plaats.  Ook is meteen het grote voordeel van de twee cilinders te zien, het enorme koppel.
En wat te denken van de Yammie, ondanks de mindere PK's een enorm koppel .
Dus wat is wijsheid in deze.

Busaberke

 :stupid:

Er zijn altijd mensen die een Honda kopen omdàt het een Honda is,en die houden of krijgen ze zo dus als klant.
Kijk naar de Varadero, dat was zeker geen lichtgewicht, (rijklaar 276 kg) , had geen onderscheidend ontwerp, en was onzuinig met brandstof.  Maar die is toch veel verkocht. Simpelweg omdat 'betrouwbaar is en ondanks z'n gewicht best goed stuurt.
(Er zijn mensen die juist dáárom van een BMW afgestapt zijn   :yes6rs: )

Wellicht dat Honda met deze motor dus een iets andere doelgroep probeert te bereiken dan b.v. de KTM rijders, anders hadden ze er écht wel een V-twin onder gelepeld i.p.v. een V-4.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Desmo-devil

Dat denk ik ook. Het blijft persoonlijk. Voor een snelle rit op een veldweg zou ik ook zeker voor de KTM gaan. Maar voor een reisje naar de Dolomieten zeker niet. Ik denk dat de Honda echt gericht is op dat soort publiek en ik denk dat dat het overgrote deel van de All road rijders is.

R-yen

De KTM is toch echt meer ingezet op offroad, daar waar deze Honda (net als de Ducati en eigenlijk de rest uit het lijstje) niks verloren heeft.

Ik heb het niet over goede marktstrategie (want dat is het i.m.o. wel), maar de toepasbaarheid van deze fiets komt niet overeen met die van de KTM.

Probeer dit maar eens met zo'n met fietspompen afgeveerde mastodont:
KTM 950 on desert single track

DeWitte

ik maak me er niet druk om verder, ik vond 285 kg met automaat nogal idioot klinken :yes6rs: ik heb ze bijna allemaal gereden en/of gehad. De KTM is (voor mij en daarmee geef ik aan/toe dat persoonlijke voorkeur een zeer grote rol speelt) momenteel de meest bruikbare all-road. (en de meest stoere) Het maakt de Lc8 echt niet uit welk wegdek eronder de wielen door gaat. Het frame, maar nog meer de zeer goede WP vering laat eenieder kampioen worden. Tel daar het voelbare gewicht/de V2 en de geometrie bij op en je hebt niet de, maar wel een winnaar. De BMW is welliswaar de beste verkochte en zeker geen slechte brommert, verre van :cool:, maar is nogal saai imo en werkelijk iedereen heeft er een. De Opel Astra onder de brommerts?  :mrgreen: Maar wel de enige concurrent. De rest kan/wil ik niet eens serieus nemen. Of het stuurt/remt niet of ligt als een dweil op de weg of een combi daarvan. Daarbij ook al eens prijzen vergeleken? Wat ze voor zo'n Duc durven vragen?  :shock: Cijfers op papier zeggen mij dan in zoverre ook niets.  :yawn: Is de KTM dan perfect? nee hoor, zuipt veels te veel, tank is te klein en door de idiote bandemaatvoering (21/18 inch) weinig keuze in goede banden. En waar KTM een verbetering imo moet maken is de remmerij :oops:, op zeer hoge/illegale/drive it like you stole it/ut randje snelheden zijn de remmen onder de maat en lopen ze te snel warm. En ondanks zijn leijke bek van mijn momenteel geadoreerde slettebak, superaffentietengeil :worship-cool: Voor de rest daag ik iedereen uit om rondje (ook onverhard dan wa?) mee te raggen. De piloot in kwestie zal ook een groot verschil maken dunkt me?

iig, buiten een GS komt hier voorlopig alleen de Kraftfahrzeugen Trunkenpolz Mattighofen over de vloer. Da's mijn simpele mening, maar das niet zaligmakend, koop gerust wat anders zou ik zeggen. zo houden we het exclusief en dan hoef ik voorlopig niet aan de HD :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

#8
Nogmaals, 90 % van de all road rijders maakt ook langere reizen, dus een stukje comfort is wel wenselijk in dit segment.  Comfort is op de KTM als enige in dit rijtje ver te zoeken. Laten we eerlijk zijn het blijft een uit de kluiten gewassen crossmotor die gebouwd is voor Dakar.
Begrijp me niet verkeerd ik vind de KTM ook een zeer stoere fiets en zou er best een in mijn garage willen hebben. Maar als constructeur zou ik toch ook voor een motor kiezen die een breder  publiek aanspreekt, want uiteindelijk gaat het om de verkoopcijfertjes. En ik denk dat de Honda daar een woordje gaat meespreken. En je zult zien dat de volgende generatie ook flink wat kilootjes gaat afvallen.
Daarbij vind ik dat het off road rijden met dit soort motoren  toch vrij beperkt blijft.
Zelfs met de KTM. Ok je kan met 120 over een veldweg raggen ( rechtdoor) en een paar hobbels wegwerken, maar daar houd het voor de gemiddelde rijder ook op.
En voor het echte off road gevoel, een 250 cc twee takt crossertje erbij ( kost geen drol) en je laat iedereen  op die veldweggetjes stof happen  :mrgreen:
En dat filmpje zegt niets over een KTM maar alles over diegene wat erop zit. Die gast komt ook een heel eind op een Goldwing  :worship-cool:

Desmo-devil

Beetje kort door de bocht Witte. ik heb ze allemaal gereden ??
Voor zover bij mij bekend heb je nooit op een Multistrada, Tiger, Versys, VFR1200X, of Stelvio gereden.
Hoe kan je er dan over oordelen ????????? :shock:

DeWitte

#10
Gaap :yawn: :naughty: veel dan, zo beter? :roll: (ik gaf trouwens toe, dat het mijn persoonlijk voorkeur betrof, lees terug)

Daarbij, is net zoiets als durven zeggen dat de KTM geen comfort heeft, want comfort dat is relatief. Is net waar je van afstapt dunkt me? Bijv. een R1 of zo? Voor de wereldreiziger zal de LC8 zeker op zijn verlanglijstje staan. Net omdat ie ondanks dat het een dakar-wedstrijdcrosser (van oorsprong) met verlichting is, ook veel comfort bied. Echt wel. :yes6rs: Slechte wegen bestaan dan niet. :mrgreen:

Maar we hadden het niet over de constructeur en een product goed wegzetten. :? Daar is honda een kei in en het zal ook nog eens topkwalitieit zijn. Die maken nou eenmaal geen rommel. Maarrrrrrrrr het ging om de Kg's, bruikbaarheid en inzet mogelijkheden van de nieuwe Honda en ondanks dat er vele van verkocht zullen worden, wil het niet zeggen dat ie een concurrent zal zijn van een GS of een Lc8. Met die 285 Kg's kan dat al helemaal niet, that's my point. 90% van de piloten op een all-road (en alle brommerts trouwens) kan toch al geen meter sturen en dat zal met deze nieuweling niet beter worden.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Desmo-devil

#11
Sorry hoor. Je begint zelf met vergelijken van appelen en peren. Het enige wat mij stoort is als je roept dat een motor niet stuurt, remt en als een dweil op de weg ligt als je er nooit een meter op hebt gereden. Daarbij heb je zelf tegen mij gezegd dat het comfort van de KTM niet geweldig is.Ik kan me ook nog herinneren dat je zeer tevreden was over je Viagradero. Zoals de wind waait waait je rokje. Prettig weekend.

DeWitte

Idd fijn weekend, jij was er aan toe?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

sometimes the same is different, but mostly it's the same.