Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"ben wel door een belgische Gs-er erop geattendeerd de zgn. "codestekker" eruit te halen: :shock: geloof je niet, loopt gelijk 80 % beter/ronder.

Zonder die "codestekker" vd Motronic 2.4 loopt ie "rijker" (schijnt meer koppel en pk's te genereren, maar ook meer CO uit te stoten en ook meer te gebruiken :? ). Die "codestekker" zit daar omwille aan de Emissie-eisen te voldoen.

Is het knallen uit de uitlaat ook minder nu?

DeWitte

geloof het of niet: zo goed als weg :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"geloof het of niet: zo goed als weg :?

Geloof ik zeker... Rijker mengsel > geen naverbranding meer  8)

Maar ik zou het toch echt asap fixen... Anders liggen dalijk je bigend's eruit, en dan kun je pas echt je beurs uithalen  :shock:

Hakinnen

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Dwars"Dank voor je uitleg Ron 8) Ik neem aan dat zo'n potmeter in dit geval de injectie fine-tuned ??

Een potmeterke op de smoorklep zit er niet om het verschil in spanning bij te regelen maar voor de openingshoek van je smoorklep te bepalen. De openingshoek plus de aangezogen luchtmassa is bepalend voor de tijdsduur dat je injector geopend wordt, maw hoeveel brandstof er in gekieperd wordt.
3 aansluitingen, spanning, signaal en massa, de spanning op de potmeter is normaal gesproken 5V (vanuit ECU) waarmee het afgegeven signaal kan variƫren tussen ongeveer een 0,2 en 4,8V afhankelijk van de openingshoek van de smoorklep.

Vroegah werden er schakelaars gebruikt die afgesteld moesten worden om er zeker van de zijn dat de stationaire stand (smoorklep dicht) correct was. Bij een potmeter is dit (normaal) niet nodig, meestal zitten er geen sleufgaatjes in de bevestiging. Echter zie ik op de tekening dat er wel een sleufgaatje in zit? Zal er alleen maar zitten om kleine verschillen in constructie, speling etc op te vangen.
Anyway, zorg dan ervoor dat de stationaire (nodig voor stationair draaien en geen injectie tijdens decellereren) stand 'los' staat (potmeter in o-stand), de rest boeit niet, volgt vanzelluf wel.

Mijn idee, smoorklephuizen vervangen, potmeterke zonder voorspanning monteren en stekkerke erop, foutcode wissen indien nodig en rije maar  :wink:

alez..zit met belangstelling te lezen.

Gies..heb jij "ervaring"met potentiemeters?
Ik zit namelijk te denken over de aanschaf van een datalogging / telemetriesysteem tbv vering.  Feit is dat wanneer je datalogging wilt waar ook specifiek vering op zit je dan een uitgebreid datalog systeem moet nemen..nadelen daarvan is dat het megaduur is en er een hoop shit op zit dat ik niet nodig heb..

Dussuh...na zat ik te denken aan iets in de vorm van een lineaire potmeter..
kan da?

Schmetzke

Citaat van: "Hakinnen"
Dussuh...na zat ik te denken aan iets in de vorm van een lineaire potmeter..
kan da?

Ja, maar hoe ga je je data opslaan?

Hakinnen

Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Hakinnen"
Dussuh...na zat ik te denken aan iets in de vorm van een lineaire potmeter..
kan da?

Ja, maar hoe ga je je data opslaan?

met een eenvoudige datalogger die (alez..roep hier maar wat he) die ik dan het liefste zou kunnen doorverbinden met een laptop met uitleessoftware erop..

ben er niet zo in thuis...heb het wel meerdere malen reeds mogen aanschouwen dat echte datalogging..er zijn supermooie systemen die acceleratie / remweg / vibraties / vering en volgens mij zelfs nog de temperatuur van de remvloeistof meten..werken met GPS om acceleratie en remafstanden te berekenen en de uigebreide systemen zelfs met videologging..maar dat hoef ik allemaal niet..en wil ik dus ook niet betalen

zoek dus iets waarmee ik veerweg zeer nauwkeurig kan meten..wil weten waar en hoeveel een vork of shock inveert en hoe snel..

het moet bovendien makkelijk in gebruik en montage zijn

en wil daar geen 4000 euro of zo voor moeten betalen

WhomBom

en mechanisch is geen optie? Gewoon een rol die draait en een stiftje ofzo, iets als een seismograaf, maar dan anders :idea:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

May Day

Dat van die codestekker kan ik bevestigen. Is inderdaad zo dat hij zonder die stekker rijker loopt.

Waarom wil je eigenlijk zonder uitlaat rijden?
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Hakinnen

Citaat van: "May Day"Dat van die codestekker kan ik bevestigen. Is inderdaad zo dat hij zonder die stekker rijker loopt.

Waarom wil je eigenlijk zonder uitlaat rijden?

omdat ie eigenlijk een sportdemperke wil denk ik?

dwars?

DeWitte

vindt ut geluid super mooi (donkerbruine boxerbrom zonder te schreeuwen)  kost niks (want ik heb niks :lol: ) ziet er echt VET uit.

heb iig wellicht al een set 2 hands gasklephuizen voor rond de 200,-:wink: nieuwprijs niet normaal (re 195,- en li, ga ff kes zitten :cry: 378,- vanwege de TPS sensor die daar zit) maandag weet ik meer 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gieskes

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Hakinnen"
Dussuh...na zat ik te denken aan iets in de vorm van een lineaire potmeter..
kan da?

Ja, maar hoe ga je je data opslaan?

met een eenvoudige datalogger die (alez..roep hier maar wat he) die ik dan het liefste zou kunnen doorverbinden met een laptop met uitleessoftware erop..

ben er niet zo in thuis...heb het wel meerdere malen reeds mogen aanschouwen dat echte datalogging..er zijn supermooie systemen die acceleratie / remweg / vibraties / vering en volgens mij zelfs nog de temperatuur van de remvloeistof meten..werken met GPS om acceleratie en remafstanden te berekenen en de uigebreide systemen zelfs met videologging..maar dat hoef ik allemaal niet..en wil ik dus ook niet betalen

zoek dus iets waarmee ik veerweg zeer nauwkeurig kan meten..wil weten waar en hoeveel een vork of shock inveert en hoe snel..

het moet bovendien makkelijk in gebruik en montage zijn

en wil daar geen 4000 euro of zo voor moeten betalen

Joa idd met een 'potmeterke' en een mechanische verbinding fispernulle om de hele beweging binnen het draaibereik van de potmeter te krijgen. Niet echt handig omdat je met die mechanische verbinding zit.

Nog mooier...wat dink se van een sjoon infraroodsensorke om de afstanden in de beweging te meten   8)

Ens ff op zeuk goan om de gehele meuk aan metingen op te kinne sjloan, misjien hubbe veer waal get doaveur...  :roll:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Hakinnen

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Hakinnen"
Dussuh...na zat ik te denken aan iets in de vorm van een lineaire potmeter..
kan da?

Ja, maar hoe ga je je data opslaan?

met een eenvoudige datalogger die (alez..roep hier maar wat he) die ik dan het liefste zou kunnen doorverbinden met een laptop met uitleessoftware erop..

ben er niet zo in thuis...heb het wel meerdere malen reeds mogen aanschouwen dat echte datalogging..er zijn supermooie systemen die acceleratie / remweg / vibraties / vering en volgens mij zelfs nog de temperatuur van de remvloeistof meten..werken met GPS om acceleratie en remafstanden te berekenen en de uigebreide systemen zelfs met videologging..maar dat hoef ik allemaal niet..en wil ik dus ook niet betalen

zoek dus iets waarmee ik veerweg zeer nauwkeurig kan meten..wil weten waar en hoeveel een vork of shock inveert en hoe snel..

het moet bovendien makkelijk in gebruik en montage zijn

en wil daar geen 4000 euro of zo voor moeten betalen

Joa idd met een 'potmeterke' en een mechanische verbinding fispernulle om de hele beweging binnen het draaibereik van de potmeter te krijgen. Niet echt handig omdat je met die mechanische verbinding zit.

Nog mooier...wat dink se van een sjoon infraroodsensorke om de afstanden in de beweging te meten   8)

Ens ff op zeuk goan om de gehele meuk aan metingen op te kinne sjloan, misjien hubbe veer waal get doaveur...  :roll:

infrarood?

alez..okay..en dan?

dmv infrarood meten van een vast punt naar een "volgend vast punt?

Verdoeme..kan dat? kan infrarood uh...fuck...weet niet hoe ik dat moet vragen...uh...kan infrood "traploos" meten?  bedoel...in een constante variabele meting?  ik heb niks aan bijvoorbeeld een meting om de tien seconden...wil een meting die "traploos" is...die mm's bewegin kan meten en die liefst ook de snelheid van die beweging kan meten...uiteraard in de in als uitgaande beweging
snap je mijn gebreuzel?..sorry..weet niet goed onder woorden te brengen wat ik bedoel..

en dan natuurlijk iets dat die meting vertaald in "iets afleesbaars" waarop je vervolgens een analyse kunt losloslaten..

maaruh...vertel..alez..

:wink:

Gieskes

Wij gebruiken die infraroodsensoren in systemen waarbij bv de rijhoogte belangrijk is en continue gemeten wordt. De infraroodsensor meet die rijhoogte en aan de andere kant worden er dan een aantal stappenmotoren aangestuurd om die verandering in rijhoogte te compenseren.
Simpel sensorke, alleen kunnen we dan niet de rijhoogte meten maar moeten we de afstand tot een onafgeveerd punt meten, ook geen probleem overigens.

Het was maar een idee en volgens mij veel gemakkelijker dan te kloten met mechanische bevestigingen en bewegende delen als je 't met een potmeterke probeert te doen.

Tja en dataloggers...die zijn tegenwoordig al voor een redelijke prijs te krijgen met een toepassingsgebied wat perfect in je kraampje zou passen.

Ik zal maandag eens in onze werkplaats gaan snuffelen, misschien ligt er nog wel zo'n sensorke. Pff je zou zelfs zo'n achteruitrijhulpsensordingetje uit een of andere achterbumper kunnen peuteren, werkt hetzelfde  :wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Mounty

Infarood afstand meten kan..maar met vaste meetpunten. Traploos zou teoreties :lol:  mogelijk kunnen zijn als je de tijd laat meten wat een lichtstraal over een afstand doet. Maar of dat snel genoeg is/kan??
Denk meer aan Laser....

Ik heb zelf een datalog apparaatje voor temperaturen te loggen, 4 kanaals.
Klein en fijn en uitleesbaar op PC.

Eens zien of zoiets geeft voor bewegeing te loggen...
(ben eigenlijk in aan het typen wat er in me op komt..)

ff stelling:
Stel je kunt wel stroom meten en loggen....dmv schuifwerstanden zou je dan wel beweging kunnen loggen..(minder weerstand->meer stroom en visa versa..)
Dus mogelijkheden zijn er wel..ook redelijk goedkoop denk ik.

Ben benieuwd wat hier uitrolt..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009