HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC

Gestart door DeWitte, 21 januari, 2006, 14:46:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

karz

Hoe kan de spin (draarichting om as) van een elektron gelijktijdig linksom en rechstom zijn ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

AngelInMe

Citaat van: "suzuki-girl"
Handvatverwarming  :?:  :roll:

Dat is bij beemers ut geval ja :rofl:

DeWitte

Citaat van: "karz"Hoe kan de spin (draarichting om as) van een elektron gelijktijdig linksom en rechstom zijn ?

:banghead4rv:

CiteerElectron: elementair negatief geladen deeltje dat onderdeel is van een atoom. Een elektrische stroom wordt veroorzaakt door electronen die zich in een richting door een elektrische geleider bewegen van de negatieve naar de positieve pool van de stroombron

:?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Herr Tod

Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: "Herr Tod"Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.


er zijn ook motoren waarop een apart apparaat gemonteerd zit (zelfs aangedreven met een multiriem) die ze dan toch "alternator" noemen.  :?:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

Kan best, komt zich allemaal op hetzelfde neer.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


karz

Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

karz

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Herr Tod"Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.


er zijn ook motoren waarop een apart apparaat gemonteerd zit (zelfs aangedreven met een multiriem) die ze dan toch "alternator" noemen.  :?:

Op BMW's zeker, een generator extra voor alle laffe gadgets zoals handvatverwarming enz..;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gieskes

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:

Ik heb hier in België die discussie al heel vaak gehad aangezien we die ook in de verkoop hebben hier. De belgen noemen het een alternator, ik noemde het altijd een dynamo. Hun verklaring is dat de alternator wisselspanning levert (die wordt dan gelijkgericht) en een dynamo zit op je fiets. Met die simpele logica is alles opeens duidelijk.

Tja, de belgen hè?!  :?  :lol:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

DeWitte

Citaat van: "karz"een generator extra voor alle laffe gadgets zoals handvatverwarming enz..;)
yep, ook op Hando's, Soepzoekie's, yammie's etc te verkrijgen tegenwoordig 8) als ze maar een voorbeeld krijgen bouwen die Jappen alles na :twisted:

hier ga ik geheid gezeik mee krijgen
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Dwars"goed dan een echte: wat is het verschil tussen een Alternator en een Dynamo; aangezien je beide benamingen tegenkomt ??? :?:

Citaat van: "karz"Een alternator is iets wat wisselspanning (van de dynamo) omzet naar gelijkspanning.

Een alternator is het geheel van spoelen, vliegwiel etc om stroom op te wekken. Dynamo is volgens mij gewoon een ander woord hiervoor.

Op een motor zit een generator, spoelen en een vliegwiel. Aangezien een auto wat meer stroom nodig heeft voldoen een paar spoelen en een vliegwiel niet meer en heb je een apart aangedreven apparaat nodig om stroom op te wekken, de dynamo dus.

Een gelijkrichter (Rectifier) zet de wisselspanning om in gelijkspanning.

Hmm idd, heb hier niet erg veel over nagedacht, ik dacht dat alternator wel een logisch woord was voor een gelijkrichter :cool:

Ik heb hier in België die discussie al heel vaak gehad aangezien we die ook in de verkoop hebben hier. De belgen noemen het een alternator, ik noemde het altijd een dynamo. Hun verklaring is dat de alternator wisselspanning levert (die wordt dan gelijkgericht) en een dynamo zit op je fiets. Met die simpele logica is alles opeens duidelijk.

Tja, de belgen hè?!  :?  :lol:

Klinkt logisch, de dynamo op de fiets levert alleen wisselspanning, deze wordt niet gelijkgericht, voor die lampjes maakt het niet uit. Voor een boordcomputer wel ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gieskes

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?

Koude lucht heeft een kleiner volume dan warme lucht maar weten wat de hoeveelheid lucht is die een motor aanzuigt is niet voldoende, je moet de luchtmassa weten om de mengselvorming zo correct mogelijk te hebben.
Wat jullie hier niet meenemen in het verhaal is het feit dat als er meer lucht de motor instroomt en er meer benzine bij gegooid wordt, je prestaties ook stijgen. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel de motor moet presteren met je rechterhand, dus hoever de smoorklep(gasklep) geopend wordt en wat de hoeveelheid lucht is die je door de motor aan laat zuigen.
Als je op dezelfde manier rijdt in warm of kou, je vraagt dezelfde prestaties van de motor en dat is bepalend voor het brandstofverbruik.

Stijging van het brandstofverbruik bij koude temperaturen heeft te maken met het feit dat de motor langer nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen en in die opwarmfase een rijker mengsel nodig heeft.

Bij een injectiesysteem wordt dit idd netjes aangepast aan de hand van diverse sensorsignalen. Bij een carburateur is de onderdruk in je inlaat bepalend samen met de snelheid van de stromende lucht in het inlaatgedeelte icm een chokie natuurlijk.
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

karz

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "karz"Lucht zet uit als het warmer is, dus in de kou rijden is rijden met minder lucht waardoor je mengsel rijker wordt.

Meer lucht bedoel je, waardoor het mengsel armer wordt en er dus meer benzine bij moet komen.

Klopt, je zuigt de koude lucht aan (deze heeft een hogere dichtheid omdat ie koud is). Deze zet uit wanneer het de warmte van je motor bereikt waardoor de hoeveelheid lucht groter wordt.  Meer lucht dus idd. Wat gecompenseerd moet worden met meer benzine.

Daarop volgend :
Hoe zou een carburateur dat regelen ? Injectie stelt zich wel bij neem ik aan. Maar een carburateur ?

Koude lucht heeft een kleiner volume dan warme lucht maar weten wat de hoeveelheid lucht is die een motor aanzuigt is niet voldoende, je moet de luchtmassa weten om de mengselvorming zo correct mogelijk te hebben.
Wat jullie hier niet meenemen in het verhaal is het feit dat als er meer lucht de motor instroomt en er meer benzine bij gegooid wordt, je prestaties ook stijgen. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel de motor moet presteren met je rechterhand, dus hoever de smoorklep(gasklep) geopend wordt en wat de hoeveelheid lucht is die je door de motor aan laat zuigen.
Als je op dezelfde manier rijdt in warm of kou, je vraagt dezelfde prestaties van de motor en dat is bepalend voor het brandstofverbruik.

Stijging van het brandstofverbruik bij koude temperaturen heeft te maken met het feit dat de motor langer nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen en in die opwarmfase een rijker mengsel nodig heeft.

Bij een injectiesysteem wordt dit idd netjes aangepast aan de hand van diverse sensorsignalen. Bij een carburateur is de onderdruk in je inlaat bepalend samen met de snelheid van de stromende lucht in het inlaatgedeelte icm een chokie natuurlijk.

choke verhaal is duidelijk, maar als de motor op bedrijfstemperatuur is, dan is de lucht buiten nog altijd kouder als in de zomer. Maakt dit als de motor op bedrijfstemperatuur is niet meer uit dan?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.