HET DOMME GROTE MENSEN TOPIC

Gestart door DeWitte, 21 januari, 2006, 14:46:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gieskes

Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.

Mengselvorming is zelfs beter als de buitentemperatuur lager is en er meer lucht binnen komt. Injectie past zich, en de benodigde hoeveelheid ingespoten benzine, volledig aan aan de omstandigheden. Benodigde is de key hier. Meerverbruik ontstaat enkel en alleen door de langere opwarmfase.

Hetzelfde geldt voor een turbo/intercooler. Kijk eens hoeveel  motoren een turbo hebben tegenwoordig. Icm een intercooler wordt de lucht afgekoeld (kleiner volume) en ook nog eens onder druk (turbo) naar de inlaat gebracht. Iedereen denkt dat het is omdat er meer vermogen uitgeperst kan worden (dat klopt ook) maar in de werkelijkheid is het voor het brandstofverbruik/emissies etc te verlagen.
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

PatSpinner

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Dwars"m.a.w. met injectie is het verbruik in de winter niet hoger dan in de zomer?? :?
Nee, injectie past zich aan de omstandigheden aan (carb niet), zodat de motor optimaal blijft lopen, dit kan resulteren in meer brandstofgebruik.

Mengselvorming is zelfs beter als de buitentemperatuur lager is en er meer lucht binnen komt. Injectie past zich, en de benodigde hoeveelheid ingespoten benzine, volledig aan aan de omstandigheden. Benodigde is de key hier. Meerverbruik ontstaat enkel en alleen door de langere opwarmfase.

Hetzelfde geldt voor een turbo/intercooler. Kijk eens hoeveel  motoren een turbo hebben tegenwoordig. Icm een intercooler wordt de lucht afgekoeld (kleiner volume) en ook nog eens onder druk (turbo) naar de inlaat gebracht. Iedereen denkt dat het is omdat er meer vermogen uitgeperst kan worden (dat klopt ook) maar in de werkelijkheid is het voor het brandstofverbruik/emissies etc te verlagen.

Kijk dat is nu eens nuttige info! :idea:
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

karz

Hoe kan het dat grotere stroomverbruikers bij een koekblik (verlichting,achterruitverwarming) ervoor zorgen dat het toerental lager wordt bij stationair lopen ? Het is toch niet zo dat de dynamo zwaarder rond te draaien is ofzo ?  :?:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

DeWitte

het verbruik stijgt iig wel. let maar eens op als je bijv. ook nog de airco aanzet :? scheelt bij ons koekblik wel 10%. dus denk zo ff dat de dynamo ook wel harder moet werken op de een of andere wijze die iemand hieronder wetenschappelijk zal benaderen. :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

het is idd zo dat waneer de dynamo meer vermogen moet afgeven hij ook "zwaarder" gaat draaien. Dit komt door de electromagnetiche velden die optreden waneer er een stroom door de wikkelingen gaat...

Een airco, de mijne dan gebruikt alleen wat stroom om de kleppen en een of andere magneet te bekrachtigen die ervoor zorgt dat de compressor gaat draaien. De compressor draait met de motor mee en neemt dus wat vermogen van de motor weg. Daardoor moet je meer vermogen leveren en dus meer sjpriet verbruik...bij mij is dat als ik rustig autobahn rij zo 140 kmh ongeveer 7% meer en als ik veel en goed gas geef..minder zelfs, maar dan is het verbruik toch weer hoger en zo...omdat veel gas geven en hard rijden al een aanslag is op je tank inhoud..

voldoende ??

Ron
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

karz

Citaat van: "FZ_Ron"het is idd zo dat waneer de dynamo meer vermogen moet afgeven hij ook "zwaarder" gaat draaien. Dit komt door de electromagnetiche velden die optreden waneer er een stroom door de wikkelingen gaat...

Aha , dit zocht ik.
De airco is logisch , want die compressor wordt aangedreven via de motor. Hetzelfde met sommige (niet elektrische) stuurbekrachtigingen.
Maar ik wist niet dat meer vermogen van een dynamo vragen tot een omwenteling met meer wrijving leidt.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

WhomBom

Een dynamo bestaat uit spoelen, en magneten. Meestal draaien de magneten, die in het vliegwiel zitten, om de spoelen heen.

Bij de magneten lopen zogenaamde, denkbeeldige "veldlijnen" van de ene pool naar de andere.

Als zo'n magneet nu vlakbij een spoel is, gaan een aantal van deze veldlijnen door de spoel, de flux genaamd, niets spannends aan allemaal, maar nu komt het...
Als het aantal veldlijnen dat door de spoel gaat verandert, onstaat er over de spoel een stroom, hoe sneller het aantal veldlijnen dat door de spoel gaat verandert, des te groter de stroom over de spoel. (Als je hard fietst heb je feller licht)

Nu onstaat er behalve deze stroom ook een kracht die, mooi gezegd, "de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt"; de lorentzkracht. Met andere woorden, als de stroom onstaat doordat jij aan het vliegwiel draait, dan werkt de lorentzkracht dat tegen, jij merkt dat t ding stroef draait. Deze kracht is evenredig met de hoeveelheid stroom die de spoel moet leveren, dus als jij meer stroom trekt, door bijv. een verwarming aan te zetten, onstaat er ook een grotere lorentzkracht die t hele boeltje wat tegen gaat houden.
Zodoende moet je motor meer vermogen leveren, en dat resulteert bij auto's zonder airco meestal in een daling van t stationair toerental. Auto's met airco hebben het meestal zo geregeld dat hij vanzelf meer gas geeft als hij onder zn stationair toerental komt, omdat een airco zoveel extra vermogen trekt.

mn pa reed vroeger wel eens "zonder gas" een berg op, als de auto onder zn stationair toerental kwam gaf hij zelf gas....
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Gieskes

Topverhaal Whombom, idd elke verbruiker, elektrisch of mechanisch aangedreven vraagt energie en die energie moet ergens vandaan komen. Als ik elektrische energie vraag van de dynamo (of alternator  :wink: ) moet ik daarvoor dezelfde hoeveelheid mechanische energie (aandrijfkracht) erin steken. En of dat nu een stuurberachtiging, airco of wat dan ook voor verbruiker is maakt verder niet uit.
De benodigde energie is als een belasting op de motor, bij oudere auto's merkte je idd dat het toerental dan zakte, de motor had meer moeite met ronddraaien door deze belasting.
Tegenwoordig wordt er continue het toerental gemeten en indien nodig aangepast naar het gewenste toerental. Zelfs in zo'n mate dat indien je de airco opzet, eerst het toerental verhoogt wordt voordat de compressor ingeschakeld wordt, dit zodat je de wijziging in het toerental nauwelijks nog merkt.

Ff over die airco's....er is ook op dat gebied veel ontwikkeling geweest de laatste jaren. Waar vroeger een aircosysteem gemakkelijk 8KW opslurpte is dat tegenwoordig een pak minder geworden door het toepassen van variabele compressoren. Deze compressoren hebben een werkingsgebied van 2% -100% van hun kunnen, het slagvolume wordt in die mate aangepast en 2% van 8KW is al een flinke verbetering.

De huidige aircosystemen kun je niet eens meer afzetten, die staan altijd op en regelen verder alles zelf naar behoefte die de bestuurder op z'n dashbord heeft ingetikt. Maar ja, ook met die 2% kost 't nog steeds een bietje sjpriet (ramen of een dak open zetten ook trouwens)  :!:

:wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

DeWitte

wrom loopt een motor mooier/lekkerder als de buitentemperatuur ook aangenamer is; zo rond de 20 graden C. dan loopt de beemer (voor mijn gevoel) stukken fijner :?  flink erboven of eronder lijkt ut alsof ie minder allert reageert of ben ik de beperkende factor en zit ut maar tussen me oren ? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

zou het iets te maken hebben met dat koude lucht minder vocht bevat en meer zuurstof, en je motor afgesteld is op een gemiddelde waarde van pak m beet 15 graden ?
is maar een sugesstie
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Speedtwin

Citaat van: "Dwars"wrom loopt een motor mooier/lekkerder als de buitentemperatuur ook aangenamer is; zo rond de 20 graden C. dan loopt de beemer (voor mijn gevoel) stukken fijner :?  flink erboven of eronder lijkt ut alsof ie minder allert reageert of ben ik de beperkende factor en zit ut maar tussen me oren ? :?


Rijker mengsel bij koudere temperaturen en armer bij warmere temperaturen. Je merkt het ook aan het brandstof verbruik in de zomer, dit is stukken lager dan in de winter. In een poging om "het nieuwe rijden" zo goed mogelijk toe te passen een verbruik gerealiseerd in de zomer van 1 op 26. In de winter kom ik niet zuiniger dan 1 op 20/21 en dat bij een 1200CC!

DeWitte

Zit je lekker in het café, komt een vriend met een nogal onzinnige vraag:

Hoe heet zo'n ding wat je bij de kassa op de lopende band zet om jou boodschappen te scheiden van de boodschappen van je voorganger?

Blijkbaar is dit een moeilijkere vraag dan het lijkt. De discussie loopt al enkele jaren in nederland, maar men komt er niet uit. Zelfs de Dikke van Dale komt er niet uit.

Wat denken jullie? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Citaat van: "Dwars"Zit je lekker in het café, komt een vriend met een nogal onzinnige vraag:

Hoe heet zo'n ding wat je bij de kassa op de lopende band zet om jou boodschappen te scheiden van de boodschappen van je voorganger?

Blijkbaar is dit een moeilijkere vraag dan het lijkt. De discussie loopt al enkele jaren in nederland, maar men komt er niet uit. Zelfs de Dikke van Dale komt er niet uit.

Wat denken jullie? :?

klantenscheider ?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009