Hoofdmenu

Bandengedrag in de winter

Gestart door Gummi-Kuh, 09 februari, 2006, 09:27:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gummi-Kuh

Hoe lang duurt het voordat in deze tijd van het jaar mijn banden voldoende zijn opgewarmd? Een duidelijke vraag met een kort antwoord, namelijk nooit!

De banden worden op een aantal manieren opgewarmd.

Vervorming tijdens het contact met het wegdek
Het stukje band dat het wegdek raakt, wordt enigszins afgeplat en zodra het contact met het wegdek over is, wordt de band weer rond. Door het draaien van het wiel is dit een constant proces. Door deze continue vervorming ontstaat de meeste opwarming van de band (onder normale omstandigheden).
Daarom is het ook zo slecht om met een te zachte bandenspanning te rijden. Buiten een aantal andere zaken, zoals slechte wegligging, zorgt de grotere vervorming voor een (te) grote verwarming van de band. En als je denkt dat vervorming geen warmte oplevert, pak dan maar eens een paperclip en buig die net zo lang tot hij breekt. Voel daarna meteen aan de breukvlakken. De eventuele blaren direct koelen met koud water!

Remmen
Dit zorgt ook voor opwarming. De energie van het draaiende wiel moet ergens heen en wordt in dit geval omgezet in warmte in de remschijven en remblokken, maar ook in de band, omdat er bij remmen altijd een vorm van doorglijden ontstaat (niet te veel in de meeste gevallen).

Snel optrekken
Tevens een factor. Eigenlijk het omgekeerde van remmen. Bij (snel) optrekken slipt de band (licht) door en door de wrijving ontstaat warmte.

Snelle bochten
Snel achter elkaar genomen bochten leveren ook veel warmte op. Kijk maar eens naar de banden na een sessie op het circuit.

Warmteafgifte van het wegdek
Is het wegdek goed warm, dan wordt deze warmte voor een deel overgedragen aan de band. Van natuurkunde kun je je misschien herinneren dat donkere ruwe oppervlaktes het best warmte absorberen. Wat dat betreft zit asfalt dus helemaal goed. Een dagje brandende zon op zo'n wegdek en je kunt er een ei op bakken.

Constructie van de band
De ene band warmt sneller op dan de andere. Over het algemeen kan worden gesteld dat 'sportieve' banden sneller opwarmen (en slijten) en 'toer'banden minder snel opwarmen (en minder slijtage).

De belangrijkste factor voor het opwarmen van je banden is dus de vervorming. Remmen doe je niet elke minuut, optrekken doe je ook onvoldoende en de bochten liggen in het vlakke Nederland te ver uit elkaar om echt warmte op te leveren. Deze factoren (remmen, optrekken en bochten) leveren alleen voldoende warmte bijvoorbeeld op het circuit, bochtige weggetjes of in de bergen. Daar volgen deze handelingen elkaar zo snel op dat ze effect hebben.

Wat de warmteafgifte van het wegdek betreft kunnen we kort zijn. Midden zomer helpt dit bij het opwarmen van je banden, maar in het voorjaar, najaar en de winter dus echt niet. Sterker nog, met een beetje pech is het wegdek kouder dan je band en koelt het wegdek je band dus af. Tel daarbij de rijwind op en dan blijft er weinig warmte over.
En zo komen we dus tot het antwoord dat onder normale omstandigheden in deze tijd je banden eigenlijk nooit voldoende op temperatuur komen om een echte bijdrage te leveren aan extra grip. Ga ook vooral niet slingeren om je banden op te warmen, dit heeft totaal geen nut!

Blijft er nog één puntje over, namelijk de constructie van je band. En daarbij geldt het gezegde van onze grote filosoof Johan Cruyff: ieder voordeel heb z'n nadeel en ieder nadeel heb z'n voordeel.
Kies je voor een zachte (sportieve) band, dan heb je door de compound meer grip (voordeel). Maar door het gebrek aan groeven is de grip in de regen aanzienlijk minder, vooral als je op de profielloze zijkanten terechtkomt (nadeel). Bovendien slijten ze wat harder (nadeel).
Kies je voor een hardere toerband, dan zorgt de hardheid van de compound ervoor dat je veel meer kilometers kunt maken met deze band dan met een sportband (voordeel). De vele groeven tot aan de rand zorgen er bovendien voor dat je ook in de regen voldoende grip hebt (voordeel). Maar helaas zorgt de hardere compound ook voor minder grip (nadeel) en zal deze band op het circuit minder goed warm worden (nadeel).

Bij de keuze van de band zul je je dus moeten afwegen wat je van je band verwacht. Ben je een sportieve rijder, die ook graag het circuit opzoekt en bij regen de motor lekker binnen laat staan, dan is de logische keus om een zachtere sportband te kopen. Rijd je veel woonwerkverkeer, is snelheid in de bochten niet je passie en rijd je in weer en wind, dan kun je beter een hardere toerband kopen.

En zo is het antwoord op de vraag 'Hoe lang duurt het voordat in deze tijd van het jaar mijn banden voldoende zijn opgewarmd?' toch nog een lang antwoord geworden.
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

PatSpinner

..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

WhomBom

of... je koopt in de zomer n zachte band, die je mooi op rijdt  :twisted:
en koopt in de herfst n andere band, die je in de herfst/winter waarschijnlijk niet opkrijgt, maar dat boeit niet, zo gauw de zon uitkomt flikker je die ervan af, en koop je weer zachte banden  :D
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."