toerrit organiseren : addertje onder het gras?

Gestart door DeWitte, 13 februari, 2006, 20:20:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DeWitte

Kwam onderstaande stelling op I-net tegen :? een addertje onder het gras van het toerritje met je collega's bijv.

CiteerAls je besluit om zondags een mototoertje gaan maken met vrienden is dit geen enkel probleem, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Als je dit op een regelmatige basis doet en je geeft een roadbook, reclame, een gemeenschappelijk t-shirt of regels voor het samenrijden op, dan heb je een feitelijke vereniging en kan iedereen in de groep verantwoordelijk worden gesteld voor een eventueel schade aan derden.
Zeker de organisatoren lopen hierbij een zeker risico.
Nu is zoals altijd het niet zwart-wit, maar veel grijs in deze materie en zal in geval van discusie een rechtbank moeten uitmaken wie de verantwoordelijkheid ( geldelijk) zal moeten dragen.

Het is daarom veel veiliger om aan te sluiten bij een bestaande club (vzw)en te genieten van een verzekering aangegaan door deze club.

zit wel wat in?, wat jullie? :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

belsj

vereniging moet je oprichten met statuten etc met penningmeester secretaris waarbij hier geen sprake is dus lijkt me BS. Dus als iedereen hetzelfde t shirt draagt is het een vereniging :r Volgens mij is dit van toepassing als het echt professioneel gebeurt met organisatoren etc etc. Hier is het een vriendengroep en geen vereniging

marcos

Citaat van: "belsj"Hier is het een vriendengroep en geen vereniging

Hier ben ik het niet mee eens.
Een soortgelijke zaak heb ik samen met een maat van mij onderzocht voor de fj1200 club waar ik lid van ben. 5 jaar geleden is de club opgericht. Je kent dat wel een stel mensen richten een vriendenclubje op en gaan touren. In dit geval allemaal met een fj1200.

Nadat ik contact had gehad met de KNMV begreep ik dat de organisatoren van een route HOOFDELIJK aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gelden schade onder een tourrit. Meerdere rechtzaken waren ons in Nederland al voorgegaan. En waar de scheidslijn ligt is moeilijk te bepalen. Wanneer is het een club en wanneer is het een stel vrienden die rijden.

MFL is inderdaad geen club maar er zit wel een zekere vorm van organisatie achter bij een rit. Er is n.l sprake van een inschrijving enz. enz. Dus je moet niet te snel roepen dat het " ons" niet kan gebeuren.

Binnen de FJ club hebben we dit opgelost om een verzekering af te sluiten. Overigens betalen we daar wel contributie per jaar voor.

WhomBom

dus... niet "aanmelden" voor n rit of evenement, maar "ik ga dan en dan daar rijden... komt daar -geheel toevallig- nog iemand in de buurt?"  :D
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

B-Witch

Citaat van: "marcos"dat de organisatoren van een route HOOFDELIJK aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gelden schade onder een tourrit.

maar dan nog, zolang er geen sprake is van contributie, betwijfel ik wel of het daadwerkelijk dan een club is.

Het probleem van die hoofdelijke aansprakelijkheid van de organisatoren, is heel makkelijk op te vangen( bij grote ritten):
Zet in het roadbook dat je voor de rit aan alle deelnemers uitdeelt. (en samen ff doorleest) Naast de algemene regels, dat de organisatie niet voor welke schade dan ook kan worden verantwoordelijk gehouden, en dat deelname geheel op eigen risico geschied.
Dat, en het feit dat iedere deelnemer dit ff leest, is genoeg om als organisator geen risico te lopen. Zolang je maar wat op papier hebt staan.

En wat ik er ook bij zou zetten, als je met een groep waar ook minder bekenden bij zijn: :idea:

Het gebruik van alcohol, tijdens en voor de rit is ten strengste verboden.
You may own the bike, but the bike possesses you.

Hakinnen

denk dat het vrij eenvoudig is..

Officiel gewoon niks organiseren...ieder rijdt voor zich en op eigen verantwoordelijkheid..gebeurt er een ongeluk of gaat iemand op zijn plaat dan was ie niet in een georganiseerde groep aan het rijden maar slechts individueel rijder..

Als je (officieel) niks organiseerd , is er geen sprake van "samen rijden" en is er ook geen verantwoordelijkheids gedoe..je rijdt gewoon in je uppie en dat er voor je en achter je ook motorrijders zitten..tsja...un jij ook niks aan doen.

We hebben ooit bij Motorfreaks het idee gehad  om zogenaamde "ride-outs" te gaan doen...met groepjes lezers ne dag of twee gaan rijden.
Het idee was goed en al redelijk uitgewerkt..je laat lezers inschrijven tot maximaal een man of 8 -10 per keer voor een zeer laag bedrag.
Vervolgens zouden die mensen dan op eigen houtje naar de duitse grens rijden (het merendeel zou immers uit "boven de rivieren"komen) tot aan de shell pomp net voor de grens. Daar zouden de groepjes worden opgepikt door een tweetal Freaks rijders waar ik altijd bij zou zijn omdat ik als limbo bekend ben in de Eifel.
Vervolgens met mij als voorrijder en de andere freakspiloot als "hekkesluiter" een dag lang "Eifelen" met zo'n groepke "hollanders".
S'avonds richting Sliders Guesthouse voor de bbq , de sterke verhalen, het bier en om te slapen..
Volgende morgen vroeg op en naar de Nordschleife alwaar Brendan van Sliders de "voorrijderstaak" zou overnemen en de mensen over de nordschleife zou loodsen..
S'middags lunchen in breidscheid en dan weer langzaam via een omweggetje weer richting nederlandse grens alwaar we dan weer afscheid zouden nemen van het groepje..

Leuk arrangement voor heel weinig geld waar vooral supersport rijders op af zouden komen die normaal nooit in de eifel komen omdat ze te ver weg wonen..

twee dagen rijden met voorrijder, eten, drinken, slapen , en de nordschleife op. al "in pakketje".

Hoe dan ook...het ging niet door omdat we er niet uit kwamen met zaken als verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid..
Bovendien bleek toendertijd dat in Duitsland de voorrijder altijd aansprakelijk is (tenminste ze hebben dat toen nagevraagd) in het geval van een ongeval e.d

Teveel risico dus voor freaks..zodra het officiel "georganiseerd" werd bleken de zaken niet eenvoudig.

In plaats daarvan hebben we toen maar de "circuit ride out's" verzonnen..
:wink:

ik weet dat de DCN (Ducati club Nederland)  ooit grote problemen heeft gehad doordat er een ongeval gebeurde in een door hun georganiseerde rit..één van de deelnemers ging door zijn eigen domme schuld op zijn plaat in Duitsland, veroorzaakte schade en de club werd aansprakelijk gesteld..!

Gummi-Kuh

Citaat van: "Dwars"Kwam onderstaande stelling op I-net tegen :? een addertje onder het gras van het toerritje met je collega's bijv.

CiteerAls je besluit om zondags een mototoertje gaan maken met vrienden is dit geen enkel probleem, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Als je dit op een regelmatige basis doet en je geeft een roadbook, reclame, een gemeenschappelijk t-shirt of regels voor het samenrijden op, dan heb je een feitelijke vereniging en kan iedereen in de groep verantwoordelijk worden gesteld voor een eventueel schade aan derden.
Zeker de organisatoren lopen hierbij een zeker risico.
Nu is zoals altijd het niet zwart-wit, maar veel grijs in deze materie en zal in geval van discusie een rechtbank moeten uitmaken wie de verantwoordelijkheid ( geldelijk) zal moeten dragen.

Het is daarom veel veiliger om aan te sluiten bij een bestaande club (vzw)en te genieten van een verzekering aangegaan door deze club.

zit wel wat in?, wat jullie? :?

Ik zit iid met dit probleempje op dit moment omdat ik voor een groepje "hollendere" een Dolomietenreis heb samengesteld dwz ik heb de mensen bijelkaar gebracht ,de hotels heb ik geregeld en de gehele route uitgewerkt in mijn navi.
We zijn in totaal met 16 motoren maar we rijden niet allemaal tegelijk naar onze (tussen-)bestemmingen dat heeft er ondermeer mee te maken dat onder de deelnemers een aantal R1 en Hayabusa-rijders zitten die er tegenop zien om met bagage voor 9 dagen te reizen.Zij huren een 2-tal bussen waarin de motoren vervoerd worden.Blijven over een man of 10 die wel gezamelijk het hele traject samenreizen dwz op de zg verplaatsingsdagen.Eenmaal in de Dolomieten is het ieder voor zich en God voor ons allen.Ben echter bang dat er toch groepvorming komt bv de 4 GS-rijders bijelkaar en de R1,Hayabusa en de Soesgsxr jongens bijelkaar.
Voorgaande jaren was het zelfs zo dat de voorrijder in zijn borstzak van iedere deelnemer een verzegelde envelope bij zich droeg met daarin vermeld o.a. medische gegevens, bij ongeval waarschuwen etc etc.

Tot nu toe heb ik alleen een lijst samengesteld met alle volledige namen met bijbehorende motoren+06 nr's en overige belangrijke tel.nr's.

Maar zoals gezegd ik heb er het meeste werk ingestoken en van buitenaf zou men mij dan al gauw als organisator kunnen aanwijzen en zodoende aansprakelijk kunnen stellen, iets wat ik natuurlijk wil voorkomen.
Denk dat ik op de lijst die ik uitdeel nog een of andere jurisch verantwoorde zin moet toevoegen.Iemand een suggestie?

@dwars: zou jij dit artikel van i-net even kunnen linken, kan het nl niet vinden.

THNX
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

DeWitte

kom er asap op terug; ff druk  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

DeWitte

na overleg heeft MFL team iig besloten om geen tourritten als Motor Forum Limburg te organiseren: Mocht iemand in deze materie echt thuis zijn: laat het ons gerust weten; We willen graag wijzer worden :wink:

Wellicht als er meer over aansprakelijkheid in deze bekend is komen wij hier op terug. Voor de duidelijkheid, MFL organiseert NIET :!:

Zie MFL als een "plek om af te spreken" en wat je dan gaat doen mag je lekker zelf samen bepalen 8) niet meer niet minder..

Tip: als je georganiseerd wilt gaan rijden, doe het dan bij een officiele toerclub zoals bijv. MMC 72 of een erkend Motor-toer/reis-operator.
Tip 2: Als je zelf een rit organiseert: Zorg dan voor afdoende verzekering.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Mounty

Of dat zo is ?? ikzelf denk als je niet in verenigingsverband rijd, en MFL is een vriendengroep, ieder voor zichzelf aansprakelijk is..



ik heb de vraag bij verkeer en waterstaat gesteld...binnen twee werkdagen zou ik antwoord moeten hebben.

i'm waitin'
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Busaberke

ik heb mij onlangs ook verdiept in de materie rondom de aansprakelijkheid die de organisator van zo'n toerrit draagt.

In eerste instantie ben ik dan genegen om daar niet zo zwaar aan te tillen, maar nadat ik op de Motorbeurs in Utrecht met enkele mensen van LOOT (Landelijk Overleg Orgaan Toerclubs) gesproken heb, denk ik daar nu toch duidelijk anders over.

Het is mij gebleken dat de organisator van een toerrit ten aller tijde aansprakelijk gesteld kan worden indien er iets gebeurt tijdens die rit. Óók indien het de eigen schuld van de motorrijder in kwestie is.

Men vertelde mij van een schrijnend geval waarbij een Nederlandse motorrijder tijdens een toerrit in Duitsland tijdens het oversteken van een voorrangsweg niet goed uitkeek, door een auto aangereden werd en overleed.
De politie heeft de voorrijder aangehouden, en 3 dagen in bewaring gehouden totdat er precies duidelijk was hoe het e.e.a. qua aansprakelijkheden geregeld was.
Het kwam er op neer dat hier niets voor geregeld was, en de voorrijder derhalve de verantwoording droeg, ook al had hij niets te maken met de toedracht van het ongeval!
In dat kan de voorrijder/organisator door de familie van het slachtoffer zelfs aangeklaagd worden!
Gelukkig is dat destijds niet gebeurt, maar het is dus wel mogelijk, óók in Nederland.

De enige manier om je als "club" goed in te dekken tegen dit soort problemen, is door een officiele club op te richten en namens deze een toerverzekering af te sluiten.

Op deze site staat het e.e.a. uitgebreid omschreven: http://www.mofkap.tk/ kies in het menutje voor "aansprakelijkheid".
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

QuattroFrits

Ik hoop toch dat je, als vrienden en vriendinnen onder elkaar, gezellig samen een stukje mag gaan rijden en hoeveel vrienden en vriendinnen ik mag hebben staat volgens mij nergens in de wet.
Zou heel leuk zijn in een kettingbotsing tussen auto's, Sorry meneer de agent maar ik hoor bij de voorgaande 25 auto's en de voorrijder heeft de rit geörganiseerd.
:roll: Zou het dan zo gemakkelijk zijn om iemand die je helemaal niet kent (en ook die 24 anderen niet) te beschuldigen en verantwoordelijk te stellen, ik hoop het niet.
Maar vrienden heb ik hopelijk genoeg en dat we elkaar toevallig getroffen hebben en samen rijden moet toch kunnen :roll:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Gummi-Kuh

De term "MFL Ride Out" mag ook niet meer gebruikt worden... :oops:  :?: :cry:
URL=http://imageshack.us][/URL]

4 WHEELS MOVE THE BODY
2 WHEELS MOVE THE SOUL

only bikers know why dogs hang out their heads out of window

WhomBom

Ik vind het jammer dat de hele rimboe aan regeltjes het noodzakelijk maakt om een "mfl-ritje" via een complete omweg te regelen, zodat niemand aansprakelijk zou kunnen worden gesteld enz enz.

daarom; stemt PvdA! (stond in zon folder dat ze het aantal regeltjes voor bijv. sport verenigingen terug wilden dringen)
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

DeWitte

Citaat van: "Gummi-Kuh"De term "MFL Ride Out" mag ook niet meer gebruikt worden... :oops:  :?: :cry:

Klopt in feite wel: zoals gezegd MFL organiseert geen ritten. Denk wel dat je e.e.a. niet te eng moet zien. Het heeft ook niets met lafheid oid te maken, alleen om ons te vrijwaren van eventuele malloten die mfl zouden kunnen aansprakelijk stellen als ze ongewild op hun plaat gaan. Daarom hebben we MFL niet opgezet: Net als de meesten zijn wij gewone mensen met een gezin die een leuke hobby van het opzetten en onderhouden van een Motor Forum niet met inzet van huis en haard op het spel willen zetten. Daarvoor vraag ik alleen begrip. e.e.a. wil ik binnenkort eens voorleggen aan Roger van That hoe hij dit tackeld? info volgt.....

Uiteraard met vrienden kan je zoveel als je wil afspreken op MFL  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away